Logotype for print

Glasskador på motorfordon – ett vanligt och växande problem

2024-11-13

Under det senaste året har det anmälts 1,8 miljoner skador inom motorfordonsförsäkringar. 40 procent av dessa skador avser glasskador och det är därmed den vanligaste skadan inom denna försäkringsgren. Sett över en längre tidsperiod så har glasskadorna ökat kraftigt, en ökning på 73 procent under den senaste tioårsperioden. Det visar statistik som Svensk Försäkring presenterar idag.

Under det senaste året, fjärde kvartalet 2023 till och med tredje kvartalet 2024, har det anmälts 1 780 000 skador inom motorfordonsförsäkringar. Den vanligaste skadan är glasskador, det vill säga skador på fordonets vindruta, sidoruta eller bakruta om de har krossats eller spräckts samt skador orsakade av stenskott. Dessa skador uppgick till 713 000, vilket motsvarar 40 procent av alla anmälda skador på motorfordon under det senaste året.

- Vindrutorna har numer en allt viktigare funktion i bilens konstruktion. De ska kunna hantera viktiga sensorer för att fordonet ska kunna framföras säkert. Skador på vindrutor som inte åtgärdas försämrar trafiksäkerheten. Såväl Trafikverket, kommuner som fordonstillverkare bör ta ett större ansvar för en ökad hållbarhet genom att försöka förhindra att vindrutorna på fordon skadas av grus, säger Staffan Moberg jurist på Svensk Försäkring.

Glasskador på fordon har ökat under en längre tid. Sett över den senaste tioårsperioden har antalet glasskador ökat med drygt 300 000 vilket innebär en ökning med 73 procent. Under pandemiåren, då antalet fordon i trafik minskade, var det en tillfällig minskning av antalet glasskador, likväl som för antalet anmälda skador totalt sett inom motorfordonsförsäkringar. Därefter har vi återigen sett att både antalet skador totalt sett och antalet glasskador återigen ökat. image001.png

- Det är en beklaglig utveckling som vi ser vad gäller glasskadorna. Det innebär att försäkringskostnaderna ökar. Det krävs krafttag från olika håll för att vända denna utveckling, menar Staffan Moberg.

Svensk Försäkring anser att skadorna skulle minska om:

  • Ett mindre vasst/kantigt grus används vid halkbekämpning.
  • Trafikverket och kommuner sopar upp gruset tidigare på vårsäsongen.
  • Fordonstillverkarna återinför stänkskydd bakom hjulen eller möjliggör efterinstallation av sådana.
  • Fordonstillverkarna gör vindrutor som är mer hållbara.