Logotype for print

Rapportera statistik

Svensk Försäkring publicerar statistik om försäkringar som finns tillgänglig här på webben under rubriken Statistik. En del av statistiken samlas in av Finansinspektionen och Statistiska Centralbyrån (SCB). Svensk Försäkring kompletterar även med egna statistikinsamlingar från medlemsföretagen och i vissa fall även från försäkringsföretag som inte är medlemmar i Svensk Försäkring. Insamlingen sker via Svensk Försäkrings indataportal.

Indataportalen finns här:

https://indata.svenskforsakring.se 

Om det är första gången du som användare ska logga in, klicka på ”Glömt lösenord”, så får du själv skapa ett lösenord.

För att ”Glömt lösenord”-funktionen ska fungera så måste användaren finnas registrerad i Svensk Försäkrings system. Administratörer som har behörigheten att registrera användare för sitt företag utses av Svensk Försäkring.

Så rapporterar ni data

Varje statistikområde har en egen blankettmall. Vad blankettmallarna heter och vid vilka datum data ska rapporteras visas i dokumentet Datum för rapportering till Svensk Försäkring, se dokument nedan.

Det finns två sätt att rapportera data till en blankettmall:

1.    Registrera/ändra data direkt i blankettmallen.

2.    Ladda in en fil med data för en given tidsperiod till blankettmallen.

I dokumentet Instruktioner, se nedan, förklaras de två rapporteringssätten med exempel.

I dokumentet Variabellista, se nedan, visas unika variabel- och cellkoder för respektive mall.

Ska ni använda filer för att läsa in data? Vänligen notera att variabelkoderna i vissa fall har ändrats i jämförelse med utformningen i Svensk Försäkrings tidigare system som togs ur bruk 2019-03-15.

Har du frågor om statistik eller inrapportering