Logotype for print

Ny självreglering stärker konsumentskyddet

2025-06-25

Svensk Försäkrings styrelse har beslutat om självreglering som stärker konsumentskyddet på skadeförsäkringsområdet. En ny branschrekommendation innebär att försäkringsföretagen ska ge konsumenterna tydlig information om hur premien har utvecklats.

Svensk Försäkring har en lång historia av att arbeta fram självreglering eller rekommendationer till sina medlemmar. Rekommendationerna beslutas av Svensk Försäkrings styrelse. Ofta handlar självregleringen om att branschen vill bidra till att stärka konsumentskyddet och därmed öka förtroendet för att branschen på eget initiativ hanterar utmaningar på marknaden.

Den rekommendation som beslutades den 18 juni innebär att konsumenterna kommer att få tydlig information om hur premien förändrats från år till år. Syftet är att öka konsumenternas prismedvetenhet och underlätta deras jämförelser av olika försäkringsföretags premier. Rekommendationen omfattar hemförsäkring, villaförsäkring, fritidshusförsäkring, fordonsförsäkring samt båtförsäkring, som är individuellt tecknad eller genom frivillig gruppförsäkring. 

Vid samma tillfälle beslutade Svensk Försäkring ytterligare en rekommendation om fördelning av godshanteringskostnader mellan trafik- och transportöransvarsförsäkring vid trafikolycka. Denna självreglering innebär i praktiken att en överenskommelse från början av 1990-talet ges formen av en rekommendation.

Johan Lundström, chefsjurist

– Båda rekommendationerna är tydliga exempel på att Svensk Försäkring och dess medlemmar väljer att på eget initiativ avhjälpa utmaningar av olika slag på försäkringsmarknaden. Det bidrar till att stärka konsumentskyddet och bygger förtroende på sikt, säger Svensk Försäkrings chefsjurist Johan Lundström.

I en större kontext kommer självreglering med all säkerhet att bli en del av lösningarna på de utmaningar som EU-kommissionen pekar på i sin strategi för en spar- och investeringsunion. Kommissionen aviserar såväl ny och reviderad lagstiftning som ”icke-lagstiftning”. Med det sistnämnda avses rekommendationer, riktlinjer, ramverk och liknande, i första hand från lagstiftarens sida.

Självreglering på branschnivå kompletterar lagstiftarens åtgärder, till exempel genom sådana rekommendationer som Svensk Försäkring har. Flertalet av rekommendationerna stärker konsumentskyddet, vilket blir viktigt när EU-kommissionen bland annat uppmuntrar icke-professionella investerare att investera mera av sitt sparande på kapitalmarknaderna.  

Självreglering kan också ta sig uttryck i form av en digital infrastruktur som minPension, som är ett exempel på en sådan spårningstjänst för pensioner som EU-kommissionen efterlyser. Ett annat exempel är Fullmaktskollen.

– Sverige har flera goda exempel på hur självreglering kan fungera inom ramen för den spar- och investeringsunion som ska börja ta form. Utöver kunskap och erfarenhet kan vi bidra med den flexibilitet och snabbhet som en modern finansmarknad behöver, avslutar Johan Lundström.