Webbtjänsten Ersättningskollen är utnämnd som vinnare i tävlingen UX Awards.
Ersättningskollen korades igår kväll till vinnare i UX Awards. Priset delas ut i syfte att lyfta fram förebilder och initiativtagare till föredömlig UX (User Experience), där fokus ligger på användbarhet.
Motiveringen till priset löd: ” Den amerikanske författaren Mark Twain blev en gång ombedd att utse vinnaren i en novell-tävling. Han motiverade sitt val av förstapristagare med att det var en novell som hade “the very rare merit of stopping when it is finished” - den sällsynta egenskapen att sluta när den är klar.
Vinnaren av inUse UX Award har samma beundransvärda egenskap: att inte försöka göra många saker, utan bara en - men göra den mycket väl. Och vinnaren har dessutom ett mycket viktigt syfte: att ta något som är svårt för många människor, och göra det inte bara begripligt, utan till och med behagligt, men framför allt - möjligt att agera på. För kanske första gången: en tjänst som visar försäkringsskyddets praktiska konsekvenser helt ur kundernas perspektiv.”
Ersättningskollen är ett enkelt och unikt webbverktyg som ger en samlad bild över ditt försäkringsskydd om du skulle bli långvarigt sjuk eller råka ut för en arbetsskada. Tjänsten är ett samarbete mellan Försäkringskassan, Svensk Försäkring och AFA Försäkring och lanserades den 18 mars i år.
Ersättningskollen har besökts av över 100 000 sedan lanseringen och har omkring 18 000 besökare per månad.
Försäkringskassan: 010-116 98
88
Svensk Försäkring: 08-522 785 18
AFA Försäkring 08‑696 42 63